سیستم ارزیابی وینا (VIENNA TEST SYSTEM)

سیستم ارزیابی وینا (VIENNA TEST SYSTEM)

سیستم آزمون وینا VTS، یکی از اولین ابزارهای ارزیابی روانشناختی کامپیوتری است. بالاترین حد عینیت‌گرایی و دقت ممکن را تضمین می‌کند از جمله جنبه‌هایی که با آزمون‌های معمولی مداد و کاغذی قابل سنجش نمی‌باشند نمره‌گذاری سریع و دقیق نتایج آزمون است.
سیستم ارزیابی وینا، نوعی سیستم استاندارد و جامع برای ارزیابی مولفه های شناختی می باشد که در حیطه های مختلف پژوهشی، بالینی (کلینیکی) و حیطه های مختلف دیگر کاربرد دارد. این مجموعه دارای آزمون های متعددی بوده و به بررسی مولفه های از قبیل توجه و تمرکز، یادگیری، حافظه، هوش، توانایی سازگاری و انطباق، انگیزش، عملکرد تحصیلی، کارامدی، انگیزش،  توانایی تحمل ناکامی و… می پردازد. از این رو در حیطه های مختلف دارای کاربرد های ویژه ای می باشد، این مجموعه دارای مجموعه هایی در حیطه عملکرد ورزشی، منابع انسانی، رانندگی، خلبانی و… نیز می باشد. تمامی این آزمون ها دارای راهنمای تفسیری و تاریخچه علمی بوده و بعد از اجرای هر آزمون، نرم افزار گزارش کاملی از وضعیت فرد به شما ارائه خواهد داد.
برخی از پرکاربردترین آزمون های این مجموعه به اختصار در بخش ذیل تشریح شده اند:

آزمون CPM: آزمون CPM یا همان آزمون هوش ریون در نسخه های مختلف در این مجموعه گنجانده شده است. به منظور ارزیابی غیرکلامی هوش عمومی بر پایه استدلال منطقی و تفکر آموزشی طراحی شده است. این آزمون یکی از پرکاربردترین آزمون ها به منظور بررسی هوش کلی بوده و توانایی ذهنی فرد مورد بررسی قرار میدهد.  از این آزمون به منظور برنامه ریزی های آموزشی استفاده فراوان می شود.
آزمون COG: آزمون COG به منظور ارزیابی دقت و تمرکز طراحی شده است. این آزمون یکی از پرکاربردترین آزمون های کامپیوتری جهت بررسی مولفه های شناختی و ذهنی نظیر سرعت واکنش، دقت انتخابی و تمرکز است و برای گروه سنی ۴ سال به بالا قابل استفاده است.
آزمون NVLT: آزمون NVLT، به منظور ارزیابی توانایی یادگیری و حافظه دیداری کوتاه مدت طراحی شده است. این آزمون کمک می کند بتوانیم ارزیابی دقیقی از وضعیت حافظه دیداری کوتاه مدت فرد، شیوه به یادسپاری و پردازش اطلاعات دیداری وی به دست آوریم. بعلاوه شرایط هیجانی فرد حین یادگیری مفاهیم دیداری نیز مورد بررسی قرارمیگیرد. نتایج این آزمون کمک می کند افراد دریابند، مفاهیم و مهارت های خاص را چگونه یادمیگیرند، چه مدت زمان برای یادگیری آن ها نیازدارند و به چه میزان تمرین برای یادگیری آن ها نیاز دارند. بدین شکل می توانند برنامه ریزی مناسبی برای برنامه های اموزشی و تمرینی خود داشته باشند تا بتوانند در مناسبترین زمان، مهارت های مختلف و پیچیده را یادگیرند.
آزمون HKSD: آزمون HKSD، یکی از بهترین آزمون های شناختی برای بررسی ADHD و مشکلات تحصیلی و رفتاری در کودکان می باشد. این آزمون به منظور ارزیابی دقیق ویژگی های شخصیتی کودکان سنین دبستان، راهنمایی و سال های اولیه دبیرستان طراحی شده و مفاهیمی از قبیل حس کارآمدی، انعطاف پذیری روانی، قدرت سازگاری محیطی، انگیزه پیشرفت و فعالیت، مسائل تحصیلی، مهارت در تصمیم گیری انفرادی، تفکر منطقی و… را مورد بررسی قرار میدهد. از نتایج آزمون به منظور برنامه ریزی های تحصیلی و آموزشی استفاده فراوانی می شود. این نتایج به متخصصین کمک می کند تا بتواند با توجه به سطح ویژگی های شخصیتی فرد، شیوه های آموزشی و انگیزشی متناسبی را طراحی و اجرا کنند.
آزمون AHA: به بررسی نگرش ها و دیدگاه های فرد نسبت به فعالیتی که مشغول انجام آن است می پردازد. نتایج این آزمون کمک می کند فرد دریابد برای انجام فعالیت تا چه حدی توانایی دارد، آیا از انگیزه لازم برای انجام آن برخوردار است یا نیاز به ایجاد انگیزه دارد؟ اگر با شکست روبه رو شود چه واکنشی نشان خواهد داد؛ آیا ناامید می گردد یا دوباره برای رسیدن به موفقیت تلاش میکند؟ برای انجام فعالیت خود، علاقه و اشتیاق لازم را دارد، آیا از انجام فعالیت مورد نظر راضی است؟ آیا توانایی لازم برای تصمیم گیری به موقع و اجرای آن را دارد؟ آیا در انجام برنامه های خود ثابت قدم است؟ به طور کلی نتایج این آزمون کمک می کند فرد توانایی ها و مهارت های خود را مجددا مرور کرده و در اجرای فعالیت ها  و تصمیم گیری های خود ویژگی های لازم را مدنظر قرار دهد تا بتواند به بالاترین سطح عملکرد  و موفقیت دست یابد.

آدرس:قم-میدان سعیدی-بلوار نیروی هوایی-کوچه اول-ساختمان پزشکان کیمیا-طبقه پنجم-دکتر جمشید رحیمی (متخصص اعصاب و روان)

تماس:۳۶۷۰۰۹۳۶-۰۲۵ و ۰۹۱۹۲۹۳۰۵۰۰

برچسب ها

آیا میخواهید نظر خود را ثبت کنید؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.