آزمون های روان سنجی

سیستم ارزیابی وینا(VIENNA)

 

سیستم ارزیابی وینا، نوعی سیستم استاندارد و جامع برای ارزیابی مولفه های شناختی می باشد که در حیطه های مختلف پژوهشی، بالینی (کلینیکی) و حیطه های مختلف دیگر کاربرد دارد. این مجموعه دارای آزمون های متعددی بوده و به بررسی مولفه های از قبیل توجه و تمرکز، یادگیری، حافظه، هوش، توانایی سازگاری و انطباق، انگیزش، عملکرد تحصیلی، کارامدی، انگیزش، توانایی تحمل ناکامی و… می پردازد. از این رو در حیطه های مختلف دارای کاربرد های ویژه ای می باشد، این مجموعه دارای مجموعه هایی در حیطه عملکرد ورزشی، منابع انسانی، رانندگی، خلبانی و… نیز می باشد. تمامی این آزمون ها دارای راهنمای تفسیری و تاریخچه علمی بوده و بعد از اجرای هر آزمون، نرم افزار گزارش کاملی از وضعیت فرد به شما ارائه خواهد داد. برخی از پرکاربردترین آزمون های این مجموعه به اختصار در بخش ذیل تشریح شده اند:

آزمون CPM: آزمون CPM یا همان آزمون هوش ریون در نسخه های مختلف در این مجموعه گنجانده شده است. به منظور ارزیابی غیرکلامی هوش عمومی بر پایه استدلال منطقی و تفکر آموزشی طراحی شده است. این آزمون یکی از پرکاربردترین آزمون ها به منظور بررسی هوش کلی بوده و توانایی ذهنی فرد مورد بررسی قرار میدهد. از این آزمون به منظور برنامه ریزی های آموزشی استفاده فراوان می شود.

آزمون COG: آزمون COG به منظور ارزیابی دقت و تمرکز طراحی شده است. این آزمون یکی از پرکاربردترین آزمون های کامپیوتری جهت بررسی مولفه های شناختی و ذهنی نظیر سرعت واکنش، دقت انتخابی و تمرکز است و برای گروه سنی ۴ سال به بالا قابل استفاده است

آزمون NVLT:آزمون NVLT، به منظور ارزیابی توانایی یادگیری و حافظه دیداری کوتاه مدت طراحی شده است. این آزمون کمک می کند بتوانیم ارزیابی دقیقی از وضعیت حافظه دیداری کوتاه مدت فرد، شیوه به یادسپاری و پردازش اطلاعات دیداری وی به دست آوریم. بعلاوه شرایط هیجانی فرد حین یادگیری مفاهیم دیداری نیز مورد بررسی قرارمیگیرد. نتایج این آزمون کمک می کند افراد دریابند، مفاهیم و مهارت های خاص را چگونه یادمیگیرند، چه مدت زمان برای یادگیری آن ها نیازدارند و به چه میزان تمرین برای یادگیری آن ها نیاز دارند. بدین شکل می توانند برنامه ریزی مناسبی برای برنامه های اموزشی و تمرینی خود داشته باشند تا بتوانند در مناسبترین زمان، مهارت های مختلف و پیچیده را یادگیرند.

آزمون HKSD: آزمون HKSD، یکی از بهترین آزمون های شناختی برای بررسی ADHD و مشکلات تحصیلی و رفتاری در کودکان می باشد. این آزمون به منظور ارزیابی دقیق ویژگی های شخصیتی کودکان سنین دبستان، راهنمایی و سال های اولیه دبیرستان طراحی شده و مفاهیمی از قبیل حس کارآمدی، انعطاف پذیری روانی، قدرت سازگاری محیطی، انگیزه پیشرفت و فعالیت، مسائل تحصیلی، مهارت در تصمیم گیری انفرادی، تفکر منطقی و… را مورد بررسی قرار میدهد. از نتایج آزمون به منظور برنامه ریزی های تحصیلی و آموزشی استفاده فراوانی می شود. این نتایج به متخصصین کمک می کند تا بتواند با توجه به سطح ویژگی های شخصیتی فرد، شیوه های آموزشی و انگیزشی متناسبی را طراحی و اجرا کنند.

آزمون AHA: به بررسی نگرش ها و دیدگاه های فرد نسبت به فعالیتی که مشغول انجام آن است می پردازد. نتایج این آزمون کمک می کند فرد دریابد برای انجام فعالیت تا چه حدی توانایی دارد، آیا از انگیزه لازم برای انجام آن برخوردار است یا نیاز به ایجاد انگیزه دارد؟ اگر با شکست روبه رو شود چه واکنشی نشان خواهد داد؛ آیا ناامید می گردد یا دوباره برای رسیدن به موفقیت تلاش میکند؟ برای انجام فعالیت خود، علاقه و اشتیاق لازم را دارد، آیا از انجام فعالیت مورد نظر راضی است؟ آیا توانایی لازم برای تصمیم گیری به موقع و اجرای آن را دارد؟ آیا در انجام برنامه های خود ثابت قدم است؟ به طور کلی نتایج این آزمون کمک می کند فرد توانایی ها و مهارت های خود را مجددا مرور کرده و در اجرای فعالیت ها و تصمیم گیری های خود ویژگی های لازم را مدنظر قرار دهد تا بتواند به بالاترین سطح عملکرد و موفقیت دست یابد.

 

آزمونIVA

IVA، یک آزمون پیوسته دیداری شنیداری ۱۳ دقیقه ای است که دو عامل اصلی یعنی کنترل واکنش و توجه را مورد ارزیابی قرار می دهد. آزمونIVA بر مبنای راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی DSM-IV تدوین شده و به تشخیص و تفکیک انواع ADHD شامل نوع کمبود توجه، نوع بیش فعال(تکانشگر)، نوع ترکیبی و نوع ناشناخته (NOS)، می پردازد. این آزمون علاوه بر اینکه یکی از دقیق ترین آزمون ها برای تشخیص ADHD است، به طور دقیق به تفکیک ۵ نوع توجه شامل توجه متمرکز، توجه مداوم، توجه انتخابی، توجه تقسیم شده و جابجایی توجه در دو سطح دیداری و شنیداری نیزمی پردازد. بعلاوه از نتایج آزمون برای بررسی مشکلات و اختلالات دیگری نظیر مشکلاتِ خود کنترلیِ مرتبط با جراحت سر، اختلالات خواب، افسردگی، اضطراب، اختلالات یادگیری، زوال عقل و مشکلات پزشکی دیگر، استفاده می شود. این آزمون برای افراد ۶ سال به بالا و بزرگسالان قابل اجرا می باشد.

 

سیستم ارزیابی CANTab

CANTab نوعی سیستم استاندارد برای ارزیابی مولفه های شناختی می باشدکه عمدتا در حیطه های پژوهشی و بالینی مورد استفاده قرار می گیرد. این مجموعه نسخه اصلی تمام آزمون های استاندارد موسسه عصب روانشناختی دانشگاه کمبریج را در خود جای داده است. این مجموعه آزمون ها می توانند ارزیابی شناختی جامعی ارائه داده و در امور پژوهشی مورد استفاده بسیار قرارگیرند. کلیه آزمون های این مجموعه کامپیوتری و غیرکلامی هستند و مولفه های فرهنگی در آن ها دخیل نمی باشند. این مجموعه شامل مجموعه تست های برای ارزیابی اختلال بیش فعالی، دقت و تمرکز، حافظه، یادگیری و… می باشد.

سیستم ارزیابی رفتاری آخنباخ (ASEBA)

سیستم ارزیابی آخنباخ، یک نوع سیستم ارزیابی رفتاری بوده که می تواند به شکل کاملا استاندارد ارزیابی دقیقی از ابعاد رفتاری، هیجانی/عاطفی و اجتماعی به عمل آورد. این مجموعه دارای چند نسخه متفاوت برای گروه های سنی مختلف می باشد. این سیستم قادر است اطلاعات دقیق و جزئی متعددی در حوزه های زیر ارائه دهد :
 اختلالات خلقی وعاطفی
 اختلالات اضطرابی
 اختلالات روان تنی
 اختلال نقص توجه / بیش فعالی
 اختلال رفتار مقابله ای
 اختلال سلوک
 اختلال یادگیری
 مشکلات تفکر
 مشکلات دقت و تمرکز (اختلال نقص در توجه)
 مشکلات و مهارت های اجتماعی
 شایستگی های فرد

انواع آزمون های روانسنجی
انسان برای تصمیم گیری در انتخاب رشته تحصیلی، شغل، ازدواج و موفقیت در آنها نیاز به اندازه گیری و ارزیابی دقیق آنها دارد و روانسنجی کمک می کند تا فرد شناخت دقیقی از ویژگی های خود بدست بیاورد.
۱-ارزیابی سلامت روان شامل:
• ارزیابی عملکرد تحصیلی
• ارزیابی روابط خانوادگی و روابط با دوستان
• ارزیابی افسردگی
• ارزیابی اضطراب
• ارزیابی استرس
• ارزیابی مشکلات جسمانی شکل
• ارزیابی مشکلات در تفکر
• ارزیابی نقص توجه/ بیش فعالی (ADHD)
• ارزیابی پرخاشگری
۲-ارزیابی جامع شخصیت در حیطه های:
• فعالیت مندی
• اجتماعی بودن
• بیانگری احساسات و هیجانات
• جرات ورزی
• بلند پروازی
• متعصب بودن
• پرخاشگری
• احساس حقارت
• غمگینی
• اضطراب
• وابستگی به دیگران
• خودبیمار انگاری
• احساس گناه
• تمایلات وسواس گونه
• ریسک پذیری
• تکانشگری (بدون فکر دست به کاری زدن)
• مسوولیت پذیری
• تحمل ناکامی استرس
۳-ارزیابی جامع رانندگان شامل:
• شدت و نوع پرخاشگری
• ریسک پذیری در رانندگی
• سوء مصرف موادو الکل
• توانایی بینایی تشخیص موقعیت
• عملکرد ادراک و سرعت بینایی
• ادراک اشیاء در فضا
۴-ارزیابی جامع کارکنان شامل:
• مهارت های حرکتی
• کنار آمدن با تکالیف دشوار
• توانایی کار تیمی
• جهت یابی فضایی
• اعتماد به نفس
• تجسم ادراک وبینایی
• جاه طلبی

۵-ارزیابی جامع استرس شامل:
• ارزیابی شدت استرس
• دلایل استرس
• علایم استرس ( علایم بدنی و علایم هیجانی- شناختی)
• شیوه های مقابله با استرس (مقابله هیجان مدار و مقابله مساله مدار)
• عوامل خطر ساز
۶- ارزیابی هوش چندگانه شامل:
• هوش دیداری / فضایی
• هوش کلامی/ زبانی
• هوش منطقی / ریاضی
• هوش بدنی/جنبشی
• هوش موسیقیایی / ریتمیک
• هوش درون فردی
• هوش برون فردی (فرا فردی)
۷- ارزیابی علایق شغلی و تحصیلی شامل:
• علایق فنی – حرفه ای
• علایق عقلانی – پژوهشی
• علایق هنری – زبان شناختی
• علایق اجتماعی
• علایق کارآفرینانه
• علایق اجرائی- سازمانی
۸- ارزیابی حافظه در حیطه های گوناگون شامل:
• حافظه روزانه
• حافظه بینایی
• حافظه شنوایی
• حافظه فوری
• حافظه منطقی
۹- ارزیابی جامع توجه و تمرکز شامل:
• توجه و تمرکز شنیداری و دیداری
• تکانشگری ( عمل فاقد تفکر) و بیش فعالی در حیطه های شنیداری و دیداری
• سرعت پردازش اطلاعات شنیداری و دیداری
• سبک یادگیری دانش آموز در حیطه شنیداری و دیداری
۱۰-ارزیابی جامع کارکنان شامل:
• قاطعیت در تصمیم گیری
• سرعت و دقت ادراکی
• توانایی حفظ عملکرد بهینه
• توانایی محاسباتی
• انگیزه پیشرفت
۱۱-ارزیابی جامع نقاط قوت و ضعف دانش آموز در حیطه های شناختی شامل:
• فرایند های شناختی دخیل در شناسائی، انتخاب، ارزیابی و به کار بستن آنها در حل مساله
• فرایند های شناختی دخیل در توجه و تمرکز
• فرایند های شناختی دخیل در فهم جملات و به دست آوردن معنای یک ایده کلی
• فرایند های شناختی دخیل در فهم زبان و معنای صحبت
۱۲-ارزیابی موفقیت در کنکور دانشگاه ها شامل:
• توجه و تمرکز طولانی مدت
• هوش شناختی
• قاطعیت در انتخاب سوال های چهار گزینه ای
• میزان اینکه فرد تا چه اندازه تکانشی و بدون تامل کافی به سوالات جواب می دهد
• میزان تحمل ناکامی فرد هنگامی که نمی تواند به سوالات خاصی پاسخ دهد
• میزان تلاش فرد برای موفقیت در کنکور سراسری
• میزان واقع گرایانه یا غیر واقع گرایانه بودن اهداف فرد
• انگیزه عملکرد
۱۳-ارزیابی موفقیت در مقطع تحصیلی دبستان شامل ( ویژه دوره پیش دبستانی و دبستانی):
• توجه و تمرکز
• هوش شناختی
• سرعت درک مطلب
• توانایی کنار آمدن با تکالیف سخت و دشوار
• نحوه واکنش کودک به تشویق و تنبیه
• قدرت ریسک پذیری
• احتمال مشکل دار شدن کودک در دوران تحصیل
۱۴-ارزیابی جامع مشکلات یادگیری در حیطه های :
• خواندن
• نوشتن
• املا
• ریاضیات
• گوش دادن
• فکر کردن
• صحبت کردن

آدرس:قم-میدان سعیدی-بلوار نیروی هوایی-کوچه اول-ساختمان پزشکان کیمیا-طبقه پنجم-دکتر جمشید رحیمی(متخصص اعصاب و روان)
تماس:۳۶۷۰۰۹۳۶-۰۲۵ و ۰۹۱۹۲۹۳۰۵۰۰

آیا میخواهید نظر خود را ثبت کنید؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.